Cahyaningrum, Yuniana and Ramdhani, Dani Eka and Istiqomah, Asyifa’ Nur and Noviyanti, Nikita (2025) PENGELOLAAN KREATIVITAS DAN INOVASI MELALUI INTEGRASI SENI DAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN DI ERA DIGITAL 5.0. Jurnal Abdimas Nusa Mandiri, 7 (1). pp. 1-9. ISSN 2774-5007
![]() |
Text
Pengelooan Kreativitas Dan Inovasi_Yuniana.pdf Download (1MB) |
Abstract
The development of digital technology has brought significant changes in various aspects of life, including in the world of education. The integration of art and technology is an important strategy in facing challenges and opportunities in the digital era 5.0, especially in efforts to increase creativity and innovation among students. This community service work aims to develop a learning model that combines elements of art and technology, in order to enrich the learning experience and prepare the younger generation to be actively involved in an increasingly digital and creative society. Through training programs and workshops, educators and students are introduced to various digital tools and platforms that can be used to create works of art, ranging from graphic design, animation, to digital music. In addition, the application of technologies such as Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) in art education is also introduced as an innovative way to increase understanding and appreciation of art. The results of this activity show a significant increase in students' ability to think creatively and produce innovative works. Students also show a higher interest in project-based learning that integrates technology, which has a positive impact on their engagement in the learning process. This publication provides an overview of best practices and challenges in implementing the integration of art and technology in the world of education, as well as recommendations for further development. Perkembangan teknologi digital telah membawa perubahan signifikan dalam berbagai aspek kehidupan, termasuk dalam dunia pendidikan. Integrasi seni dan teknologi menjadi strategi penting dalam menghadapi tantangan dan peluang di era digital, khususnya dalam upaya meningkatkan kreativitas dan inovasi di kalangan siswa. Karya pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk mengembangkan model pembelajaran yang menggabungkan elemen seni dan teknologi, guna memperkaya pengalaman belajar serta mempersiapkan generasi muda untuk terlibat aktif dalam masyarakat yang semakin digital dan kreatif. Melalui program pelatihan dan workshop, para pendidik dan siswa diperkenalkan dengan berbagai alat dan platform digital yang dapat digunakan untuk menciptakan karya seni, mulai dari desain grafis, animasi, hingga musik digital. Selain itu, penerapan teknologi seperti Augmented Reality (AR) dan Virtual Reality (VR) dalam pendidikan seni juga diperkenalkan sebagai cara inovatif untuk meningkatkan pemahaman dan apresiasi terhadap seni. Hasil dari kegiatan ini menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam kemampuan siswa untuk berpikir kreatif dan menghasilkan karya yang inovatif. Siswa juga menunjukkan minat yang lebih tinggi dalam pembelajaran berbasis proyek yang mengintegrasikan teknologi, yang berdampak positif pada keterlibatan mereka dalam proses pembelajaran. Publikasi ini memberikan gambaran tentang praktik terbaik dan tantangan dalam implementasi integrasi seni dan teknologi di dunia pendidikan, serta rekomendasi untuk pengembangan lebih lanjut
Type: | Article |
---|---|
Not controling keyword: | art; digital era 5.0; education; integration; technology |
Subject: | 1. ISI Surakarta > Kriya Seni |
Divisions: | Faculty of Fine Art and Design > School of Craft Study Program |
User deposit: | Wahyu Karminah S.Sos., M.Ikom |
Datestamp: | 07 Jul 2025 05:36 |
Last mod: | 07 Jul 2025 05:36 |
URI: | http://repository.isi-ska.ac.id/id/eprint/7419 |
Actions (login required)
![]() |
View item |